In de snel veranderende wereld wordt het steeds belangrijker voor een onderneming om een heldere koers te volgen en tevens wendbaar te blijven. Er is nog te vaak sprake van krappe marges en steeds scherpere wensen en eisen van klanten. De vraag naar goed personeel neemt toe en ook de uitdaging om deze medewerkers te behouden komt op de directieagenda. Alle sectoren ondergaan snelle veranderingen op het gebied van ICT, schaalvergroting en circulariteit of duurzaamheid. Van het management wordt steeds meer verwacht. In de wervelwind van alledag is het de vraag of het management eraan toekomt om deze veranderingen te kunnen adopteren. Nog veel groter is de vraag of het management voldoende beeld en veranderingsvermogen heeft om de nieuwe wensen aan leiderschap voor zichzelf te kunnen vertalen.
In de drukte van alle dag is het niet makkelijk om hier tijd en energie in te steken. Echter dit kan wel eens het grootste verschil zijn tussen een kwakkelend bedrijf of een succesvolle onderneming die toekomstbestendig is.
De kernvragen zijn dan ook:
De training toekomstbestendig ondernemen geeft ondernemers en management nieuwe inzichten en vaardigheden op zowel persoonlijk als bedrijfsniveau om (delen van) de onderneming succesvol te leiden. De training helpt bij de grootste uitdagingen van een onderneming. De rode draad vormt inzicht in de eigen gedragsstijl en die van de ander. Daarnaast brengen de deelnemers de eigen onderneming in kaart. Dit is de basis voor toekomstig handelen.
Tenslotte gaan we concreet aan de slag met de 4 invalshoeken van verandering:
1. sturing en risicovermindering
2. voorspelbare en betere sales
3. rendement/kosten en circulaire transformatie
4. ontwikkeling medewerkers.
De training toekomstbestendig ondernemen is opgebouwd uit een tweedaags basisblok en vervolgens twee keer tweedaags verdiepingsblok. Het basisblok kan losstaand worden gevolgd. Tussen de trainingsblokken is er telkens een coachingsmoment op de werkvloer van de deelnemer van 2 uur voor een eerste reflectie op de opgedane kennis en ervaring.
Deze training is bedoeld voor ondernemers, directieleden, en managers die hun bedrijf toekomstbestendig willen maken. Het programma is geschikt voor professionals die hun strategisch leiderschap willen verbeteren, veranderingen willen omarmen, resultaten willen verhogen, teams effectief willen ontwikkelen, en risico's beter willen beheersen. Of je nu leiding geeft aan een klein bedrijf of een grotere organisatie, deze training biedt de tools om te groeien en succesvol te blijven in een snel veranderende markt.
Dag 1: Ik op de kaart.
Een gehele dag maak je kennis met inzichten in gedrag en met name welke voorkeursstijl(en) jij hebt en welke invloed dit heeft op je gedrag. In de avondsessie gaan we in op jouw drijfveren en die van de organisatie.
Dag 2: mijn leiderschap en de 4 vensters van de organisatie
In de ochtend maak jij dieper kennis met de interactie tussen jouw gedragsvoorkeuren en die van anderen. Vervolgens gaan we in op
Dag 3: sturen en risicobeheersing
Stel een strategie op en bepaal concrete doelen. Leer over missie, visie en risicomanagement en begin met het ontwikkelen van je persoonlijke doelen.
Dag 4: voorspelbare en betere sales
Verbeter je salesaanpak en bouw een effectieve salesfunnel. Leer hoe je jouw klanten beter begrijpt en je verkoopvaardigheden afstemt op verschillende klanttypes.
Dag 5: renedement/kosten en circulaire transformatie
Waar komt het rendement vandaan? Aan welke knoppen kun je draaien? Je krijgt inzichten in de leanaanpak. Je herkent verspillingen en weet hoe je deze structureel gaat opzoeken en verminderen.
Hoe krijg jij vanuit jouw leiderschapsvoorkeur jouw collega’s mee in deze ontwikkeling? Nieuwe inzichten ervaar je in het avondprogramma, gericht op jouw eigen organisatie.
Dag 6: ontwikkeling medewerkers
Hoe zorg je dat alles niet op jouw schouders belandt terwijl je ondertussen wel een aantrekkelijke werkgever blijft. Wat betekent generatiemanagement, situationeel leiderschap en teamontwikkeling voor jou?
In het middagprogramma gaan we dieper in op de kracht van jouw team. Je leert hoe je in ontwikkelperspectief kunt kijken.
. Je krijgt uitleg en oefeningen en je maakt je eigen HRplan voor de komende 12 maanden.
Opdrachten tussen de blokken
Na elk blok krijg je opdrachten om het geleerde verder te vertalen naar de eigen organisatie toe. Op basis van deze opdrachten bouw je de businesscase voor de organisatie.
Coaching bij opdrachten
Gedurende de uitwerking van de opdrachten kan er een beroep op ondersteuning worden gedaan en tussen elk blok worden de cursisten bezocht door een trainer of lid van de trainingsstaf.
De rode draad
Aan het eind van de training ontvangen de cursisten een format om te komen tot een volwaardig bedrijfsplan. De belangrijkste ingrediënten zijn inmiddels aangereikt vanuit de training. Om te komen tot het finale bedrijfsplan en de daarbij behorende implementatie kunnen de cursisten ondersteuning krijgen vanuit het managementprogramma op coachingsbasis.
In het 2e trainingsjaar wordt in blok 4, 5 en 6 het implementatieproces getraind en begeleid. Daarnaast staat de volgende stap in de persoonlijke ontwikkeling tot leider en het smeden van een managementteam centraal in het 2e trainingsjaar.