In onze samenleving wordt het steeds belangrijker dat individuen in staat zijn om zelf koers te bepalen. In organisaties uit zich dat in de behoefte dat werknemers meer autonomie krijgen, hun meesterschap verder ontwikkelen en hun drive vertalen in hun dagelijkse werk. Veel organisaties staan op het punt om een nieuwe koers in te slaan of hebben dat juist gedaan. Nu zijn de medewerkers aan zet. Inspiratie vinden en inspirerend zijn. Ons uitgangspunt is dat iedereen het potentieel heeft om te groeien, maar waar zit die kracht? Hoe kan het management werknemers coachen in deze nieuwe leiderschapsstijl?
Hiervoor is de training leiderschap voor operationeel management.
In de training leiderschap voor operationeel management staat het inzicht krijgen in en ontwikkelen van leiderschap centraal. Hierbij gaat het om:
De training is divers en biedt afwisselend theoretische kaders en praktische oefeningen en games. De training is gericht op ‘het ervaren’ van de inzichten. Met de training leiderschap voor operationeel management van Lighthouse Empower to Improve leg je een fundament voor inspirerend en empowered leiderschap voor jezelf én jouw omgeving! Met behulp van de filosofie van Covey, Ricardo Semler, Daniel Offman en andere moderne leiders, krijg je nieuwe inzichten in jou als leider en jouw organisatie.
Na de training kan men met de trainers in contact blijven door middel van terugkomdagen en masterclasses.
Deze training is voor leidinggevenden en niet-leidinggevenden professionals. Zowel managers en hiërarchisch leidinggevenden, als beleidsmedewerkers, stafmedewerkers, senior medewerkers en projectleiders maken met deze training een sprong vooruit in hun (persoonlijk) leiderschap.
De training beslaat een periode van ongeveer 12 tot 24 weken. Men start de training zelfstandig met online opdrachten. Deze opdrachten vormen de basis voor je persoonlijke leerdoel. Vervolgens wordt de training in 7 blokken waarvan 6 losse dagen in groepsbijeenkomsten gegeven en de 7e dag als coaching on the job gedurende 2 dagdelen. Tussen de bijeenkomsten krijgen de deelnemers opdrachten mee. Met als doel het geleerde in de praktijk te brengen. De bijeenkomsten zijn elke 2 of 4 weken gepland.
Dag 1: wat is leiderschap voor operationeel management en wat is mijn leerdoel?
Deze dag komen de volgende onderwerpen aan bod: doelen stellen, leiderschapskenmerken, communicatiemodel en persoonlijk leerdoel.
Dag 2: wat is belangrijk voor mij en hoe vertaal ik dat in mijn werk?
Deze dag komende gaan we diep in op datgene wat voor jou belangrijk is. Het is een reis van het bewuste naar het onbewuste en geeft aan het einde een prachtig onmisbaar inzicht in datgene dat jou stuurt.
Dag 3: mijn Gouden Cirkel, mijn Big 5… en hoe vertaal ik leiderschap naar een goede P&C cyclus?
Nu je weet wat belangrijk voor je is, wil je ook dieper ingaan op jouw persoonlijke stijl en missie. En hoe mooi is het wanneer je kunt benoemen welke grootste wensen je zelf kunt vertalen naar je dagelijkse werk. Empower jezelf!
Dag 4: weg met beperkende overtuigingen. Nu empower 2 improve!
Wat staat je nog in de weg? Soms zijn we ons geheel niet bewust wat dat is waarom we een stap niet zetten. Na vandaag weet je hoe je daar achter komt en wat je er mee kan. Tenslotte krijg je het groter plaatje van Empower to Improve voor jou en je organisatie. Men gaat naar huis met het nieuwe leerdoel!
Dag 5: rol duidelijkheid, en rolmodellen in leiderschap en inspirerend zijn!
Deze dag komen de volgende onderwerpen aan bod: 4 rollen van leiderschap en wat dat voor de deelnemer betekent, inspiratie en licht in organisaties en organisatiedrivers. We sluiten af met een gezamenlijk diner!
Dag 6: verdieping coaching en analyse Lighthouse Empower to Improve
Deze dag komende gaan we diep in op coachingsmodellen en vaardigheden, situaties van weerstand, analyse van de organisatie en de stap naar een lerende organisatie.
Dag 7: coaching on the Job
Samen met de trainer en coach krijgt men de gelegenheid om in de eigen praktijk het geleerde verder toe te passen in de eigen organisatie. Minimaal 1 dagdeel krijgt de deelnemer ondersteuning in diens persoonlijke werkomgeving over diens leiderschapsstijl en vaardigheden.
Resultaat
de deelnemers zijn in staat om leiderschapsvaardigheden en inzichten te vergroten en de sterktes goed in te zetten. Men weet de medewerkers in de team(s) ruimte te geven en tegelijkertijd te inspireren en de klantgerichtheid te versterken. Daarnaast biedt de training een aantal zeer praktische tools op het gebied van leiderschapszelfinzicht, organisatiedrivers en coachingsvaardigheden. Men begrijpt wat een resultaatgericht team nodig heeft en weet de start te geven aan een lerende organisatie.