Hoor jij ook regelmatig mensen na een gesprek iets zeggen als ‘volgens mij waren wij volledig langs elkaar aan het praten’ of ‘hij heeft totaal niet begrepen wat ik hem probeerde duidelijk te maken’? In onze training gespreksvaardigheden bouwen we aan een technische fundering die toe te passen is in ieder professioneel gesprek. Hierdoor ben jij in staat de regie te houden over een gesprek, focus aan te brengen en verheldering aan te bieden waar nodig.
In onze reeks gespreksvaardigheidstrainingen leer je effectief te communiceren. In kleine groepen van maximaal 6 deelnemers werken we incompany met gerichte opdrachten en oefeningen.
Jij kan straks effectiever communiceren doordat je de basistheorie op zak hebt. Maar je hebt voornamelijk geoefend met nieuw communicatiegedrag samen met een trainingsacteur. Je hebt gereflecteerd op eerdere situaties waarin de communicatie niet effectief was en geleerd hoe je deze situaties in het vervolg op een andere manier kunt aanpakken.
De training levert niet alleen betere communicatievaardigheden op, maar ook een verhoogd zelfbewustzijn. Je leert hoe je gesprekken kunt sturen, hoe je helder en overtuigend overkomt, en hoe je voorkomt dat je boodschap verloren gaat. Dit zorgt voor minder misverstanden, meer efficiëntie in gesprekken en een sterkere relatie met collega’s, klanten of stakeholders. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden zoals het geven en ontvangen van feedback, omgaan met weerstand en het voeren van moeilijke gesprekken. Dit alles draagt bij aan een professionelere en effectievere communicatie, wat een positieve impact heeft op zowel je werkprestaties als op de samenwerking binnen teams.
Deze training is geschikt voor iedereen die zijn of haar communicatievaardigheden wil verbeteren, van beginnende professionals tot ervaren leidinggevenden. Specifiek is de training waardevol voor mensen die regelmatig gesprekken voeren waarin helderheid, overtuigingskracht en het behouden van regie essentieel zijn. Denk hierbij aan leidinggevenden, HR-professionals, projectmanagers en klantgerichte medewerkers. Ook voor teams die beter willen samenwerken en effectiever willen communiceren, is deze training zeer geschikt.
De basismodule ligt aan de grondslag van alle vervolgtrainingen. Deze kunnen in een willekeurige volgorde worden gevolgd en gecombineerd. Vanuit een intake bespreken we de dynamieken in de organisatie en de meest voorkomende situaties en problematieken. Vanuit deze intake kunnen we de trainingen verder op maat maken.
- Feedback geven en ontvangen In deze training gaan we aan de slag met feedback geven en ontvangen, we gaan ontdekken wat jouw stijl hierin is en hoe je nog beter en vooral effectief feedback kunt geven. In deze training gaan we onder andere oefenen met de verschillende stijlen vanuit de MapsTell/DISC methodiek.
- Omgaan met weerstand In een gesprek kan er weerstand ontstaan, zowel op de boodschap als op hoe deze gebracht wordt. In deze training gaan we aan de hand van praktijkvoorbeelden analyseren hoe eerdere gesprekken verlopen zijn, waar de weerstand ontstaan is en hoe het gesprek weer omgedraaid kan worden naar constructief en positief. Je leert hoe je kunt sturen en de regie houdt in het gesprek en hierdoor meer invloed hebt op de situatie.
- Lastige gesprekken voeren Hoe voer je een slecht nieuws gesprek? Hoe zorg je ervoor dat de boodschap duidelijk is voor de ander, zonder de ander hiermee te beschadigen? In deze trainging zullen we je leren welke stappen er gezet moeten worden om zo’n gesprek goed aan te pakken. Dit gaan we aan de hand van diverse situaties met elkaar uitdiepen en uitproberen.
- Ontwikkel- en coachgesprekken Ontwikkelgesprekken worden in het kader van binden en boeien steeds belangrijker. Deze gaan dieper dan hoe is het afgelopen periode gegaan. Hoe reflecteer ik in deze gesprekken op de voortgang waardoor er enerzijds verbetering is van het gedrag wat ik als werkgever wil zien. Anderzijds de medewerker het gevoel heeft dat er naar zijn behoeftes wordt geluisterd en hierop wordt geacteerd. Wanneer ben ik coachend en wanneer wat meer directief. In deze training gaan we verder op deze materie in.
De modules bevatten een dagdeel training onder leiding van ervaren trainer/acteur.