MT van middelgroot familiebedrijf in de bouwsector (300 mw), MT van regio van internationale bouwonderneming, diverse MT’s van regiobedrijven van Top 3 bouwonderneming, regionaal directieteam RWS, MT van consultancygroep (50 mw), directie van MKB-kantoorinrichter, directie van Top 10 installatiebedrijf (1200 mw) en andere diverse teams en afdelingen.
De situatie is vaak herkenbaar. Vanuit de overlevingsdrive in de afgelopen 8 tot 10 jaar in de bouw (BIT)- en transportsector (T+L) hebben managementteams alle aandacht moeten richten op maatregelen die het karakter hebben van reorganiseren en afbouwen. Teams zijn in deze periode vaak van samenstelling gewijzigd. Er waren nauwelijks budgetten om te investeren in teamontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Gedurende deze jaren zijn de bedrijven en organisaties ingrijpend veranderd. Op dit moment is een er een periode van snelle groei. Groei die enerzijds wordt verwelkomd maar die tegelijkertijd risicovol is. Zeker in de BIT-markt met stijgende inkoopprijzen. De strijd om talent is losgebroken, nieuwe technieken zijn noodzakelijk maar nog te weinig bekend en ingevoerd, mentale modellen lijken tegenstrijdig te zijn (ketensamenwerking is nodig maar hoe dan etc..) en de managementteams worden weer opnieuw samengesteld.
Kortom situaties waarbij menig team nu aangeeft een goede basis te willen neerzetten in plaats van terug te keren naar de situatie voor de crisis. Immers de wereld is veranderd. Maar hoe dan en waar naar toe? Ook zelfsturing en samensturing vragen om een andere wijze van samenwerking. Kortom softskills worden nog belangrijker.
Lighthouse Empower to Improve wordt door deze managementteams en afdelingensverantwoordelijken gevraagd om hen te begeleiden op deze reis.
Wanneer het teamcoaching betreft gebruiken we het Empower to Improve-MD-model. In dit model gaan we uit van zowel de dimensies van teamontwikkeling als de dimensies van ontwikkeling in gedragsvoorkeurstijlen. Vaak in samenhang met het communicatiuemodel om de onderlinge samenwerking voortdurend te spiegelen in het licht van de dynamieken waar de organisatie mee kampt.
Soms kan het betekenen dat we samen met het team de missie, visie en strategie en doelen weer opnieuw formuleren. Dat doen we in verschillende sessies. Komt kan het betekenen dat we eerst de structuur eens goed moeten aanpakken omdat rollen onduidelijk zijn. Soms kan het betekenen dat we moeten werken aan de sociale veiligheid in het team of in de organisatie. Het empoweren van de medewerkers. Soms kan het betekenen dat we de leiding inspirerend willen laten worden. Dit kan door training en coaching. Soms kan het betekenen dat we dienend en empowerend leiderschap bedrijfsbreed willen doorzetten. Of dat we de zelfsturing willen vergroten.
De basis echter is een langdurig commitment met het MT om samen de reis te maken. In de rol van teamcoach maken een plan en een traject en hebben we op frequente basis sessies. Deze aanpak is niet vrijblijvend. We willen een stok achter de deur voor het MT om te voorkomen dat in momenten van volle euforie of op momenten dat de waan van de dag enorm regeert de coachingssessies niet nodig denken te zijn. De ontwikkeling van het team stokt. De verbinding met de coach staat onderdruk. De verbinding met elkaar staat onder druk. Implementatietrajecten van veranderingen worden niet gedisciplineerd uitgevoerd. Dat is de essentie achter teamcoaching. Wij coachen, monitoren, ondersteunen, confronteren en spiegelen op basis van een meerjarige verbintenis.
Vaak starten we met persoonlijke interviews en daaropvolgend een gezamenlijke kick-off en training in de vaardigheden om verschillende gedragsstijlen te herkennen en te beheersen zodat interactie en verbinding onderling kan groeien. Een kernvaardigheid voor leidinggevenden en ook binnen teams essentieel.
Bovenstaande is anders in het kader van persoonlijke coaching. Hier staat de hulpvraag van de coachee voorop. Met hem of haar wordt het coachingstraject opgesteld. De duur kan verschillen. Inmiddels is het aantal coachingstrajecten fors in aantal toegenomen.
We gaan voor langdurig commitment en zijn in staat om vanuit de brede kennis over strategie, implementatie, sales en organisatie, en gedragsverandering als complete huiscoach te functioneren. Daar waar nodig zetten we specialisten in uit ons netwerk. Ten behoeve van de ondersteuning kunnen we een sterk traject organiseren waarbij de eigen organisatie ontlast wordt.