Structureel & Effectief innoveren in een technische omgeving, hoe doe je dat? Ben jij een technisch manager, directeur of specialist die in een organisatie werkt en in een werk- of ontwikkelgroep bezig is met het genereren, ontwikkelen en implementeren van nieuwe ideeën? Lukt het je maar niet om deze ideeën om te zetten in daadwerkelijke producten en diensten die door de organisatie worden gedragen en waar de markt op zit te wachten? Wil je dat de uitkomsten eindelijk succesvol worden (door)ontwikkeld en in de markt gezet?
Het succes van innovaties binnen organisaties is slechts voor 25% afhankelijk van de technische kennis zelf. De overige 75% wordt bepaald door de mindset, de leiderschapsstijl, de manier van organiseren en samenwerken en de inrichting van rollen in het werk. Veel innovatieve ideeën stranden daarom vaak in de kelder van de organisatie. Met alle gevolgen van dien voor de motivatie, creativiteit en betrokkenheid van technische mensen binnen de organisatie en de effectiviteit en het draagvlak om de innovaties om te zetten in succesvolle nieuwe concepten.
Mindset & Cultuur
Samenwerking Team
Verankering Organisatie
Marktbehoeften
Innovation force:
Het trainingsprogramma waar mens, techniek en innovatie samenkomen. Werken aan je huidige en je toekomstige bedrijf is een hele kunst. Daar heb je de juiste ingrediënten voor nodig. Innovatievermogen binnen organisaties hangt voor een belangrijk deel samen met het aanleren en overdragen van de juiste inzichten, vaardigheden, technieken, modellen en werkwijzen In de zoektocht naar succesvolle verandering, moet je de juiste mindset en de combinatie van mensen, en draagvlak zien te vinden. Innovation Force draagt graag haar kennis over in de vorm van training en coaching over zakelijke creativiteit en innovatievermogen.
Organisaties moeten zich sneller dan ooit aanpassen aan veranderingen in hun omgeving. Maar in plaats van door deze externe krachten bestuurd te worden, kun je de ontwikkelingen ook zelfstandig in gang zetten. Door te innoveren kun je je onderscheiden met nieuwe concepten. Deze uitwerken is één ding, maar ze efficiënt naar de markt brengen is een andere tak van sport. Je bent op een punt beland waar je moet investeren om te kunnen groeien. Het komt er dus op neer dat jij leert hoe je je concepten succesvol maakt. Wij geloven dat je door middel van co-creatie met een team je strategie neerzet. Tijdens de hele training maak je kennis met nieuwe tools, leer je nieuwe vaardigheden en ontwikkel je een innovatieve mentaliteit. Om te groeien naar het punt dat businessinnovatie een integraal deel van je bedrijfsvoering is.
De training Innovatie Management reikt je kennis en ervaringen aan, waarmee je direct binnen jouw eigen organisatie aan de slag kunt.
Deze training is speciaal ontwikkeld voor technische managers, R&D-leiders, teamleiders, projectmanagers, directieleden en specialisten binnen technische organisaties die betrokken zijn bij innovatieprocessen. Ben jij iemand die verantwoordelijk is voor het aansturen van innovatie in een technische omgeving, maar loop je vast in het vertalen van ideeën naar tastbare, succesvolle producten of diensten? Deze training is voor jou als je:
Of je nu werkt binnen een R&D-afdeling, productontwikkeling, of een innovatieteam leidt, deze training biedt de handvaten om je innovatiekracht te versterken en de weg vrij te maken voor succesvolle implementatie van nieuwe ideeën.
Dag 1: mindset, cultuur & skills
Na een hartelijk welkom en bredere kennismaking met de medecursisten en trainers gaan we van start met het verkrijgen van het beeld over jezelf. De basis onder al het handelen. Een gehele dag maak je kennis met inzichten in innovatie. Het begint met een grondtest, Waar sta je? Het begint allemaal bij jou, om je creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Je krijgt nog meer in beeld hoe openheid van belang is in bepaalde situaties. (Basiskennis Innovatie, Innovatiedimensies, Creatieve skillset, Chaos en Onzekerheid, Innovatie Proces).
In de avondsessie gaan we in op het inleven in de eindgebruiker en die van de organisatie. Hoe bouw je een innovatieteam?
Dag 2: teamontwikkelingIn de ochtend maak jij dieper kennis met de interactie tussen jouw gedrag en die van anderen. Hoe geef jij leiding aan jouw creatieve vaardigheden. Hoe geef je leiding aan het creatieve proces van het team. Je gaat actief aan de slag met elementen uit Human Design en Business Design. Je ontvangt een opdracht: een uitgebreide beschrijving van jouw gedragsvoorkeuren. Vervolgens gaan we in op de 6 innovatie zintuigen.
Dag 3: doorbraken in innovatie
Wat is de waarde van de innovatie? Hoe bouw je een prototype? Welke circulaire elementen horen daarbij? Waar liggen de echte kansen? Hoe kan ik het nog simpeler maken en tot de kern komen. Deze onderwerpen staan centraal op dag 3.
Je krijgt inzicht in hoe een eerste prototype los te laten en na een aantal oefeningen te bewegen en focus aan te brengen. Je leert de stappen daarnaar toe en maak zelf de eerste aanzet. Je leert hoe je hierbij collega’s betrekt en hoe je de koers moet implementeren (blauwdruk Innovatiestrategie, divergeren en convergeren, de innovatie zintuigen, maken van “breekijzers”, bouwen van prototypes, meervoudige waardecreatie).
Dag 4: verankering in de organisatie
Heb ik het lef om te doen wat nodig is? Wat wil mijn klant? Hoe sterk is mijn toegevoegde waarde? Wat is mijn plan? Deze dag gaan we in op de en nu vraag? Je wordt meegenomen in de beginselen van design thinking en businessmodel innovatie.
Je krijgt beeld hoe je een zelf ontwikkeld concept valideert, en hoe je dit verankert in de organisatie.
Je kijkt ook naar de eigen vaardigheden en je krijgt hulp van de groep. (Weerstand en Solutions leadership).
Vanuit de ervaringen van deze training heb je geleerd hoe je het land van goede voornemens verlaat en het land van daadwerkelijke vooruitgang betreedt.